chmura tagów
Aktualności
Status: "to skomplikowane"
2021-04-13
Z poznańskimi twórcami działającymi w różnych obszarach kultury porozmawialiśmy o doświadczeniu pandemii, prognozach i "nowej normalności".
Ewa Kaczmarek, Teatr Usta Usta Republika
Brak uświadamia nam wartość tego, co tracimy, i pokazuje, z jaką determinacją walczymy, żeby to odzyskać. W Muppetach, które ratowały teatr, zawsze urzekały mnie, poza animacją lalek Hensona, wiara w pozytywną odmianę rzeczywistości przez sztukę oraz solidarne łączenie sił w walce z przeciwnościami losu. Zabawne kino spod znaku Disneya nagle okazało się tragiczną codziennością. 20. urodziny, które w zeszłym roku obchodziliśmy jako Usta Usta, poświęciliśmy heroicznej obronie wymyślonych światów i fikcyjnych bohaterów w starciu z realnymi problemami. Wszystko po to, by ocalić teatr i siebie. Udało nam się wytransferować przez Zooma nasze najważniejsze spektakle: Ambasadę oraz 777. Powróciliśmy w Kamiennych snach do idei interaktywnego spaceru. I graliśmy w czerwonej strefie. Każdy, kto to robił, wie, że to jak rozstanie kochanków na peronie. Aktorzy w objęciach z widzami, wokół skrzą się emocje. Życzę wszystkim wiary w teatr, bo jest on wiarą w drugiego człowieka. I cieszę się, że w czasach zamknięcia Poznań jest na kulturę otwarty. Tymczasem walka trwa.
Gabriel Kaczmarek, kompozytor, Teatr Cortiqué Anny Niedźwiedź
W niedzielę 9 sierpnia 1942 roku, w 335. dniu oblężenia Leningradu przez nazistów, w przymierającym głodem mieście odbyła się premiera VII symfonii Szostakowicza. Czytając o tym fakcie, wydawało mi się, że sztuki nic nie jest w stanie powstrzymać. We wtorek 9 marca 2020 roku przekonałem się, że tylko mi się zdawało.
Najpierw odwołana została Alicja w Krainie Czarów w Teatrze Wielkim, z którym współpracujemy, później przełożona premiera Ach, te koty, a następnie wyjazd do USA, gdzie pod koniec maja miała nastąpić amerykańska premiera wspominanej Alicji... Następnie wszystkie pozostałe wydarzenia przeszły w stan hibernacji.
Z czasem zaczęliśmy adaptować się do nowych warunków. W maju udostępniliśmy Królową Śniegu, którą obejrzało ponad 30 tysięcy osób, część z nich również zza oceanu. Aktualnie realizujemy nagranie spektaklu Tropem Białej Sowy specjalnie na potrzeby emisji na platformie VOD planowanej na 16 kwietnia. Doświadczenie pracy z kamerą jest niezwykle cenne, jednakże tęsknota za unikatową relacją, jaką tworzy między artystą a odbiorcą scena, rośnie z każdym dniem.