chmura tagów
Aktualności
Rewolucjonistka
2021-09-03
- Nazwa "Abakany" pojawiła się dlatego, że w czasie gdy powstały, brakowało określeń na prace niemieszczące się w żadnej ze znanych dziedzin sztuki. Abakanowicz dokonała nimi prawdziwej rewolucji, i to na skalę światową - mówi Anna Borowiec*, kuratorka wystawy Magdaleny Abakanowicz w Muzeum Narodowym.
laczego, parafrazując Gombrowicza, "Abakanowicz wielką artystką była"?
Odpowiadając po Gombrowiczowsku: znalazła dla siebie odpowiednią formę.
W pierwszym pytaniu celowo zawarłem czas przeszły. Czy prace Magdaleny Abakanowicz są jeszcze reinterpretowane i komentowane w pracach studentów Akademii i wśród młodych artystów? Czy traktowane są już tylko z nabożnością jako dzieła muzealne?
Artystka zrewolucjonizowała sposób nauczania tkactwa w poznańskiej uczelni. Była nietuzinkową pedagożką, która zachęcała studentów do ciągłego eksperymentowania i rozwijania własnych zainteresowań. Do Poznania zaprosił ją w 1965 roku ówczesny rektor uczelni, prof. Stanisław Teisseyre. Dla Abakanowicz był to czas szczególny w rozwoju jej kariery. Była już po swoich pierwszych międzynarodowych sukcesach. W 1962 roku wywołała poruszenie na I Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie, gdzie pokazała swoją Kompozycję białych form - która zostanie także zaprezentowana na naszej wystawie. W 1965 roku zdobyła złoty medal na Międzynarodowym Biennale Sztuki w São Paulo. Jej działalność pedagogiczna związana była z medium tkaniny, która dzięki niej zyskała miano pełnoprawnej dziedziny sztuki. Trzeba pamiętać, że wcześniej tkactwo uważano za rzemiosło.